Rust en Ruimte


Structuur

Het gebeurt maar al te vaak dat het overzicht zoek raakt: er zijn simpelweg teveel spullen, er is te weinig opbergruimte, er zijn geen vaste plekken, de logica van opbergen ontbreekt en/of er is geen goede (huishoud)administratie.

Een Professional Organizer creëert rust en ruimte door het aanbrengen van structuur. Dat doen we stap voor stap en we pakken ruimte voor ruimte aan. Niet alles in één keer. Ik zeg bewust 'we', want we doen het samen! Beslissingen maakt de opdrachtgever zelf, ik zal slechts adviseren en coachen. Natuurlijk betekent dit in de praktijk dat we samen de mouwen oprollen en aan de slag gaan, maar er zal niets zonder toestemming van de opdrachtgever opgeruimd worden. Daarbij wordt de opdrachtgever zodanig begeleid, dat hij/zij later zelf in staat is om structuur aan te brengen, en net zo belangrijk: die structuur vol te houden !

Een voorbeeld:

Voor zolder
Voor
Na zolder
Na

Bijzondere omstandigheden

Bij ingrijpende veranderingen zoals de komst van een kindje, een verhuizing, een echtscheiding of een overlijden, kan een Professional Organizer een handje helpen. Concreet betekent dit het verlenen van hulp bij het opruimen en/of praktischer indelen van de woning, het regelen of begeleiden van de verhuizing, etc. Alles in overleg en met een duidelijk stappenplan. De laatste tijd kwam het opruimen van kamers in bejaarden-/verzorgingstehuizen in het nieuws. Nabestaanden krijgen blijkbaar heel weinig tijd om de spullen van hun geliefd familielid op te ruimen, terwijl ze nog volop in het rouwproces zitten. Een Professional Organizer inventariseert, sorteert en organiseert, waarna de familie overzicht heeft. Ook hierbij geldt: alles in samenwerking met de familie en waarbij ook de beslissingen door de familie worden genomen. Bij de bovengenoemde gebeurtenissen komt er logischerwijs veel emotie los, daar houd ik uiteraard rekening mee.

55 Plussers

Een bijzondere doelgroep zijn de 55 plussers. Rond deze leeftijd wordt er vaak nagedacht over een kleiner gaan wonen. Dat betekent opruimen. En opruimen betekent loslaten. En juist dat loslaten is moeilijk. Afstand doen van spullen die u al jaren in huis hebt, maar waar er in het nieuwe huis geen plaats voor is. Het is soms makkelijker als u weet dat uw spullen een goede bestemming krijgen: bijv. bij familie of een vriend(in), een goed doel of de kringloopwinkel. Gaandeweg het proces (want dat is het!) wordt het iets minder moeilijk.

Vaak wordt er op oudere leeftijd nagedacht over 'wat gebeurt er met onze spullen als we er niet meer zijn'. Het simpelweg opschrijven van uw wensen kan al veel rust geven. Daarnaast kun u uw familieleden helpen door (samen met mij) een naslagwerk op te stellen hoe de administratie is geregeld, welke verzekeringen er zijn, welke abonnementen er lopen, etc. Als budgetcoach help ik u om alle zaken nog eens langs te lopen. Misschien bent u wel dubbel verzekerd, of kan dat abonnement eigenlijk wel opgezegd worden.

Mooie Herinneringen

Wat kan ik nog meer voor u betekenen? In dit digitale tijdperk worden ontzettend veel foto's gemaakt, maar ontbreekt soms de kennis of tijd om daar iets leuks mee te doen. Waar u vroeger met de tube lijm aan de slag ging, vergt het tegenwoordig handigheid met de computer om een mooi fotoboek te maken. Laat mij u daarbij helpen ! Er zijn zoveel gelegenheden waarbij het fijn is om terug te kunnen kijken op mooie herinneringen: geboorte, vakantie, trouwdag, gedenkboek, etc.